Басқарудағы әйелдер мәртебесі
Соңғы бірнеше онжылдықта көшбасшылық лауазымдардағы әйелдер санының айтарлықтай өсуі байқалды. Pew Research Center зерттеу орталығының есебіне сәйкес, 1980 жылдардан бастап әйелдердің көшбасшылық лауазымдардағы үлесі екі еседен астам өсті. Алайда, осы прогреске қарамастан, әйелдер әлі де басшылық лауазымдарда аз өкілдік етеді.
Зерттеулер көрсеткендей, әйелдер жұмыс орнында ерекше қиындықтарға тап болады, соның ішінде біржақтылық пен кемсітушілік. Мысалы, зерттеулер көрсеткендей, әйелдер көбінесе өзіне деген сенімділік танытқаны үшін жазаланады, ал ер адамдар осындай мінез-құлық үшін марапатталады. Сонымен қатар, әйелдер тым жұмсақ немесе тым агрессивті болып көрінген кезде жиі "Қос байланысқа" тап болады, бұл оларға көшбасшылық рөлдерді меңгеруді қиындатады.
Ұйымдар әйелдерді қолдау үшін бірнеше қадамдар жасай алады.Бұл көшбасшылық пен тәлімгерлік бағдарламаларын ұйымдастыруды, жұмыс орнындағы гендерлік әртүрлілікті ынталандыруды және біржақтылық пен кемсітушілікке қарсы саясатты жүзеге асыруды қамтуы мүмкін. Сонымен қатар, ұйымдар үшін әртүрлілік пен инклюзияны бағалайтын мәдениетті құру және осы құндылықтарды ілгерілету үшін көшбасшыларды жауапкершілікке тарту маңызды.
Гендерлік саясат дегеніміз не және ол не үшін қажет?
Терминология және ұғымдар: гендер және гендерлік теңдік
Гендер: еркек немесе әйел жынысына, әйелдер мен ерлер, қыздар мен ұлдар арасындағы қарым-қатынасқа, сондай-ақ әйелдер мен ерлер арасындағы қарым-қатынасқа байланысты әлеуметтік сипаттамалар мен мүмкіндіктерді білдіреді. Бұл сипаттамалар, мүмкіндіктер мен қатынастар (яғни гендерлік рөлдер) әлеуметтік тұрғыдан қалыптасады және әлеуметтену процесінде үйренеді. Олар белгілі бір контекст пен уақытқа байланысты және өзгеруі мүмкін. Күнделікті өмірде гендер еркек пен әйелден не күтілетінін, оларға не рұқсат етілетінін және сол немесе басқа контексте не бағаланатынын анықтайды. Көптеген қоғамдарда әйелдер мен ерлер арасында олардың міндеттеріне, қызметіне, ресурстарға қол жетімділігі мен бақылауына, сондай-ақ шешім қабылдау процестеріне қатысу мүмкіндіктеріне қатысты айырмашылықтар мен теңсіздіктер бар. Басқаша айтқанда, гендер кеңірек әлеуметтік-мәдени контексттің бөлігі болып табылады және осы мағынада гендерлік жүйелер білім беру жүйелері, саяси және экономикалық жүйелер, заңнама, мәдениет пен дәстүрлер арқылы қоғамдық институттарға айналады. Гендерлік тәсілді қолдану кезінде назар Нақты әйелдер мен мужч емес, гендерлік рөлдерді/ міндеттерді, ресурстарға қол жетімділікті және оларды бақылауды, сондай-ақ шешім қабылдауға қатысу мүмкіндіктерін анықтайтын жүйеге аударылады. Әлеуметтік-мәдени талдаудың басқа маңызды критерийлеріне тап пен нәсіл, кедейлік деңгейі, этникалық топ және жас жатады.
Әйелдер мен ерлер арасындағы теңдік( гендерлік теңдік): әйелдер мен мужчин, қыздар мен ұлдардың тең құқықтарын, міндеттері мен мүмкіндіктерін білдіреді. Теңдік әйелдер мен ерлер бірдей болады дегенді білдірмейді. Бұл әйелдер мен мужчин құқықтары, міндеттері мен мүмкіндіктері олардың жынысына байланысты болмайтынын білдіреді. Гендерлік теңдік әйелдердің де, мужчин де мүдделері, қажеттіліктері мен басымдықтары ескерілетінін және әйелдер мен мужчин әртүрлі топтары арасындағы айырмашылықтарды ескеретінін білдіреді. Гендерлік теңдік әйел мәселесі емес; бұл тұжырымдама ерлер мен әйелдерге қатысты болуы керек және соларға да, басқаларға да толық әсер етуі керек. Әйелдер мен мужчин теңдігі бір жағынан адам құқықтары мәселесі, екінші жағынан әлеуметтік бағдарланған тұрақты дамудың алғышарты және индикаторы ретінде қарастырылады. Гендерлік теңдік ұғымы сандық және сапалық өлшемге ие. Сандық өлшеу білім беру, еңбек, демалыс, басқару сияқты қоғамның барлық салаларында әйелдер мен мужчин тең бөлінуін білдіреді. Сапалық Өлшем әйелдердің де, мужчин де білімі, тәжірибесі мен құндылықтары баламалы болып саналатынын және барлық әлеуметтік салалар мен бастамалардағы әрекеттерді байыту және бағыттау үшін пайдаланылатынын білдіреді.
Гендерлік теңдік-экономикалық,әлеуметтік қызметтерге қол жеткізу жағдайын жақсартады.Сондай-ақ қоғамдағы әлеуметтік шиеленіс пен жанжал деңгейін төмендетеді.Халықаралық деңгейде мемлекеттің қолайлы имиджін қалыптастырады.
Қазақстандағы жағдайға шолу
Қазақстан БҰҰ-ның 2022-2024 жылдарға арналған Адам құқықтары жөніндегі кеңесінің мүшесі болып табылады, онда гендерлік теңдік пен әйелдердің құқықтарын кеңейту басым болып табылады. Соңғы онжылдықта елде әйелдердің жаңа буыны қалыптасты-олар қаржылық және психологиялық тәуелсіздікпен сипатталады, отбасын құруға ғана емес, сонымен қатар табысты мансап құруға, сондай-ақ рухани және шығармашылық дамуға бағытталған.
Әйелдердің едәуір бөлігі парламенттердің депутаттары, саяси партиялардың мүшелері, аға мемлекеттік қызметшілер, сондай-ақ азаматтық қоғам ұйымдары мен бұқаралық ақпарат құралдарының (БАҚ) өкілдері ретінде шешім қабылдау процестеріне қатысады.
Мәселелерді шешу үшін Қазақстан Үкіметі басшылық лауазымдардағы әйелдерді қолдау бойынша түрлі бастамаларды іске асыру жолында. Мысалы, үкімет компанияларда жетекші лауазымдардың кем дегенде 30% - женщины әйелдер болуын талап ететін квота жүйесін құрды. Сонымен қатар, Үкімет жұмыс орнындағы гендерлік теңдікке жәрдемдесу және мансаптық өсуге ұмтылатын әйелдердің кәсіби дайындығы мен қолдауын қамтамасыз ету бағдарламаларын жүзеге асырды.
ҚР Ұлттық статистика бюросының 2021 жылғы деректері көрсеткендей,басшы лауазымдарды атқаратын әйелдердің үлесі 39%, мемлекеттік саяси қызметшілер арасындағы әйелдердің үлесі 9.1%, егер ҚР Үкіметінде Министрлер лауазымын атқаратын әйелдердің үлесі туралы айтатын болсақ,онда олардың тек 2-сі, Парламентке (Сенатқа,Мәжіліске) әйелдердің үлесі 27.4%, Парламентке (Сенатқа,Мәжіліске) әйелдердің үлесі 27.4%, жергілікті биліктің сайланбалы органдарында әйелдер 30.46%, облыстық мәслихаттарда 28.01%,қалалық мәслихаттарда 29.36% және аудандық мәслихаттарда 31.47%.
"Қоғамдық-саяси өмірде гендерлік теңдікке қол жеткізу" стратегиясының бөліміне сәйкес, Бейжіңдегі әйелдердің жағдайын жақсарту жөніндегі іс-қимыл платформасының (1995 ж.) талаптарына сәйкес, билік шешімдері деңгейінде әйелдер өкілдігінің 30% көрсеткішіне қол жеткізу көзделген.
Жоғарыда көрсетілген көрсеткіштерді талдай отырып, стратегия шешім қабылдау деңгейінде әйелдердің биліктегі өкілдігінің 30% - отношении қатысты өз мақсатын толық орындамағанын байқауға болады.
Біздің салаларымызда шешім қабылдау деңгейінде биліктегі әйелдер өкілдігінің жағдайы қандай?
Батыс Қазақстан облысындағы билік пен қоғамдық-саяси өмірдегі әйелдердің үлесі қандай деген сұраққа жауап іздеп, мен ашық дереккөздерге жүгіндім. Қазіргі уақытта әкімдікте 1 әкім,3 орынбасар,1 аппарат басшысы және оның барлық орынбасарлары-ер адамдар жұмыс істейді. Батыс Қазақстан облысында 12 аудан бар. 12 ауданда 11 ер әкім және 1 әйел әкім бар. Пайыздық қатынаста бұл 91,6% - дан 8,3% - ға дейін ер адамның пайдасына.
Шығыс Қазақстан облысында бірінші орынбасары, 2 орынбасары, әкім аппаратының басшысы, аппарат басшысының орынбасары-ерлер және бір ғана әйел аппарат басшысының орынбасары - Ішкі аудит қызметінің басшысы болып табылады. Сондай-ақ облыста 9 аудан және барлық аудандарда әкімдер-ер адамдар.
Бүгінгі таңда Қазақстанда 17 облыс және барлық әкімдер ер адамдар.
Көріп отырғанымыздай, облыстардың, қалалардың және өңірлердегі кенттердің әкімдіктері пайыздық арақатынаста әйелдерді басшылық лауазымдарда ілгерілету жөніндегі жоспарды орындау туралы аса ойланбайды.
Әйелдер әлі де жұмыс жолында белгілі бір жетістіктерге жету үшін айтарлықтай кедергілерге тап болады. Гендерлік стереотиптер мен мәдени нормалар басшылық лауазымдардағы әйелдерге байыпты қарауды қиындатуы мүмкін, сонымен қатар әйелдер кемсітушілік пен біржақтылыққа тап болуы мүмкін.
Барлық күш-жігерге қарамастан, әйелдердің Қазақстандағы басшылық лауазымдарда табысқа жету және тең мүмкіндіктерге ие болуын қамтамасыз ету үшін әлі де көп жұмыстар атқаруылуы керек. Үкіметтің де, жеке сектордың де әйелдердің жұмыс орнында алға жылжуындағы кедергілерді жою үшін белсенді қадамдар жасауы маңызды.
Авторы:
Маутқан Сая Бақытжанқызы
«Астана» халықаралық университеті «Халықаралық қатынастар» мамандығының 4 курс студенті